۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۶۰۶۱۷۲
آیت الله سبحانی:

حضور فتنه گران در همه عرصه ها مایه ضرر است | مردم را مأیوس نکنید

حضور فتنه گران در همه عرصه ها مایه ضرر است | مردم را مأیوس نکنید
حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه حضور فتنه گران در عرصه های مختلف مایه ضرر است، گفت: ضرر فتنه گران داخلی از دشمنان خارجی نیز بیشتر است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید ظهر امروز در چهارمین جلسه از سلسله مباحث تفسیر قران کریم که در نمازخانه مدرسه علمیه حجتیه برگزار شد، به تبیین آیه 43 سوره توبه پرداخت و گفت: عده ای در جریان جنگ تبوک قصد رفتن به جنگ را نداشتند، از همین جهت محضر پیامبر اکرم(ص) رسیده و از ایشان خواستند تا اجازه دهند که در مدینه بمانند، پیامبر اکرم(ص) نیز اجازه دادند و این افراد به جنگ نرفتند و به مردم گفتند علت نرفتنشان اذن دادن پیامبر(ص) است.

وی ادامه داد: خداوند در آیه مذکور از پیامبر اکرم(ص) سؤال می کند که چرا به این دسته از افراد اجازه داده است که به جنگ نروند؟ در ابتدای آیه خداوند خطاب به پیامبر(ص) می گوید «عفی الله عنک»، حال این چگونه با عصمت سازگاری دارد؟ برخی از مفسران با استناد به این آیه عصمت پیامبر اسلام(ص) را زیر سؤال می برند و برخی دیگر نیز می گویند پیامبر اکرم(ص) در احکام و امور وحیانی عصمت دارد، اما در موضوعات اجتهاد کرده و بر اساس صلاحدید خود عمل می کند، حال این اجتهاد ممکن است درست و یا نادرست باشد.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: حقیقت این بود که این دسته از افراد اگر پیامبر اکرم(ص) نیز اذن نمی دادند، باز هم به جنگ نمی رفتند، زیرا هیچگونه اقدامی برای فراهم آوردن مقدمات جهاد از آنها سر نزده بود؛ پیامبر اکرم(ص) از آن جهت به این دسته اذن دادند که  در مدینه بمانند که اگر به جنگ تبوک می رفتند عزم و اراده دیگران را نیز سست کرده و چه بسا مرتکب جاسوسی برای دشمن می شدند، بنابراین نرفتن آن ها به جنگ به نفع اسلام بود.

وی افزود: پیامبر(ص) در احکام و همه شئونات دیگر عصمت داشته و زیر سؤال بردن عصمت ایشان به دلیل عدم درک درست و صحیح از مقام نبوت و رسالت است؛ لازمه نبوت آن است که شخص رسول الهی در دریافت وحی، بیان احکام و همه موضوعات دینی و فقهی باید معصوم باشد تا مردم سخنشان را قبول کرده و در مسیر هدایت قرار گیرند.

حضرت آیت الله سبحانی اضافه کرد: افزون بر همه این موارد «عفی الله عنک» در استعمال عرب به معنای اظهار محبت به کار رفته و برای توبیخ استعمال نمی شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حضور فتنه گران در عرصه های مختلف مایه ضرر و زیان است، گفت: امروز در انقلاب اسلامی کسانی هستند که بذر یأس را در جامعه پاشیده و جوانان و نخبگان را نسبت به آینده مأیوس می کنند؛ ضرر فتنه گران داخلی از دشمنان خارجی نیز بیشتر است./841/پ202/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات